De TRA 550 v4.0 komt eraan !
In onze shortflash van 19 november 2018 blikten we terug op de informatievergaderingen over de nieuwe versie van de betonnormen NBN EN 206 en NBN B15-001, die we enkele weken voordien organiseerden. 1 september 2019 leek toen nog veraf… Maar de tijd gaat snel en nu resten er niet meer dan een aantal weken om de nieuwe normen en het nieuwe toepassingsreglement in uw centrale te implementeren.
Vanaf dan is het immers verplicht om Benor beton overeenkomstig de nieuwe normen en reglementen te leveren. Denk maar aan de vereisten in verband met ASR (PREV en AR-klassen met hun bijhorende eisen), de technische beperkingen bij het gebruik van sommige grondstoffen, de mogelijkheid om meer hoogkwalitatieve gerecycleerde granulaten te gebruiken, de bijkomende eisen voor beton voor geotechnische werken, enz.
Sommige recepten zullen moeten aangepast worden, de software die u gebruikt moet al deze wijzigingen aankunnen, uw commerciële mensen dienen opgeleid te zijn, enz. Kortom, er zijn heel wat zaken die tegen 1 september moeten geregeld zijn.
De keuringsinstellingen zullen bij het eerste technisch bezoek na 1 september nagaan of uw centrale aan alle voorwaarden van de nieuwe TRA 550 v4.0 voldoet. Hiervoor zal er geen bijkomend technisch bezoek georganiseerd worden.
Veel succes nog!
Heeft u nog specifieke vragen in dit verband waar Fedbeton u mogelijk mee kan helpen, aarzel dan niet ons te contacteren (bert.deschrijver@fedbeton.be – 0499 83 81 70).
Afspuiten van betonmixers en betonpompen MOET óp de werf !
Het is belangrijk om na het lossen van het beton op de werf de stortgoot van de vrachtwagen correct uit te kuisen. Het risico dat betonresten die nog in de stortgoot aanwezig zouden zijn op de terugweg naar de centrale schade zouden veroorzaken, is gewoonweg te groot. Bovendien, en zeker in zomerse omstandigheden, kunnen deze beton- of mortelresten in de stortgoot verharden alvorens de vrachtwagen terug op de centrale is. Het vraagt daarna soms veel tijd en energie om het kostbare materieel terug proper te krijgen.
Daarom is het noodzakelijk dat onze vrachtwagens op de werf de mogelijkheid krijgen om minstens hun stortgoot uit te spoelen. Dit spoelwater dient uiteraard opgevangen en op een correcte manier verwerkt te worden. We vragen dan ook aan onze klanten om hiervoor de nodige voorzieningen te treffen. Aan onze leden raden we aan om dit vooraf duidelijk met de klanten te bespreken.
Wat geldt voor de betonmixers, geldt a fortiori voor de betonpompen. De betonresten die in de doseerbak van de pomp achterblijven moeten op de werf kunnen gelost worden. Een betonpomp is namelijk een werftoestel en mag dus geen materiaal vervoeren. Bovendien riskeren heel wat betonpompen boetes voor overlading, wanneer ze zich met een gevulde doseerbak op de openbare weg zouden begeven.
Ook de leidingen die voor het pompen van het beton gebruikt worden, moeten kunnen gespoeld worden op de werf. Zeker bij hoge temperaturen dienen deze snel na het pompen gereinigd te worden.
Fedbeton zal over dit onderwerp binnenkort een nota publiceren om de betoncentrales en aannemers hiervoor te sensibiliseren.
|